Waar zijn jouw (online) klanten?

Online zichtbaarheid én vindbaarheid worden met de dag belangrijker. Maar waar moet je allemaal zichtbaar zijn? En hoe haal je klanten binnen via social media?

Wat heeft Corona (Covid-19, Coronette, Coroni) voor vele branches roet in het eten gegooid. Door de getroffen maatregelen hebben veel ondernemers hun deuren (tijdelijk) moeten sluiten en zien zij hun inkomsten in rook opgaan. 

Snel schakelen is dus noodzakelijk om verdiensten binnen te halen.

Aanpassen geblazen

Niet alleen corona vraagt om aanpassingen, maar ook de technologische ontwikkelingen én de vraag van de klant, maken het noodzakelijk dat de diensten en producten die je aanbiedt ook goed te vinden moeten zijn op het wereldwijde web. Gelukkig zijn er vele mogelijkheden voor alle branches. En ook zijn er al creatieve oplossingen bedacht door ondernemers (denk aan acties, challenges, etc.). 
Maar hoe maak je nu echt op een goede manier gebruik van internet en social media om je producten en/of diensten te verkopen? Klanten aan te trekken en klanten te behouden? 

Hoe onderscheid je je van anderen? Hoe zorg je ervoor dat klanten terugkeren? Maar waar het allemaal mee begint: hoe ben je goed te vinden? Oftewel, hoe goed ben jij zichtbaar?

Inzet van social media

Er zijn vele mogelijkheden om het internet in te zetten. 

Allereerst is het hebben van een overzichtelijke site, waarin een zogenaamde ‘call to action’ is verwerkt van groot belang. Maar onderschat ook zeker social media niet. Gemiddeld zijn Nederlanders ruim anderhalf uur per dag te vinden op social media en dit blijft nog altijd toenemen. Hier ligt dus ook de kans voor ondernemers om zichzelf zichtbaar te maken!

Denk bijvoorbeeld aan Pinterest. Dit is namelijk DE plek waar consumenten inspiratie opdoen. Zij zijn daar met een doel. 

Deze groep potentiële klanten wil je aanspreken met jouw aanbod. 

Zo kan je bijvoorbeeld producten die jij verkoopt op Pinterest plaatsen, waarnaar de klant wordt doorgeleid naar je website. 

Echter bevinden je klanten zicht niet alleen op Pinterest. Ga maar na hoeveel mensen er tegenwoordig gebruik maken van Instagram, YouTube, Facebook, en dergelijke. 

Het omzetten van een (online) klantbezoek tot het doen een aankoop kost echter wel meer dan alleen het onderhouden van je website en het plaatsen van posts op social media.
Er moet een idee, een plan, een strategie achter zitten. 

Daarvoor is het belangrijk om te weten op welk platform jouw klanten zich bevinden en te zorgen dat jij daar met je onderneming zichtbaar wordt/bent en blijft.

Kies je kanaal:

Hieronder vind je een lijst met de meest voorkomende leeftijdscategorieën per kanaal: 

▪️Website:      Iedereen
▪️Facebook:   15 – 80 jaar
▪️Instagram:  15 – 50 jaar
▪️LinkedIn:    20 – 60 jaar
▪️YouTube:     15 – 65 jaar
▪️Pinterest:    20 – 40 jaar
▪️Twitter:       15 – 40 jaar
▪️TikTok:         6 – 18 jaar
▪️Snapchat:   15 – 25 jaar

Op welk kanaal kan jij je klanten het beste kan aanspreken?
En hoe pak je dit nu aan? Levert het op wat je had verwacht? 

Hoe dan ook, Je online zichtbaarheid én vindbaarheid zijn op dit moment van groot belang om (ondanks de gesloten deuren) klanten binnen te halen.
Bepaal op welk kanaal jouw klanten zich bevinden en ga aan de slag. Iedere stap richting meer zichtbaarheid is een goed begin!

Inge Goudkamp, ondernemer
contact

Terug naar het overzicht